Mission Beach

Efter vår outbacktur återvände vi till Alice Springs där vi efter en natts sömn i en skön (riktig) säng (även om det var helt fantastiskt att sova under stjärnorna ett par nätter) hängde vid poolen några timmar innan flyget gick mot Cairns. I Cairns stannade vi bara över natten för att på morgonen ta oss ett par timmar söderut till Mission Beach. Att vi bestämde oss för att stanna där var egentligen en slump; vi såg stället på kartan och tyckte att det kunde vara ett bra ställe att vila på efter dagarna i öknen. Det visade sig att Mission Beach var ett eget litet semesterparadis, med ett fåtal restauranger, caféer och butiker. Och så den härliga stranden där vi har tillbringat de senaste två dagarna med att sola, läsa och bada. Igår kväll gjorde vi upp en brasa på stranden med ett helt gäng andra backpackers.

Nu sitter vi på bussen till Townsville där vi ska möta upp ett gäng vänner som reser åt andra hållet längs med kusten, det vill säga norrut. Tillsammans stannar vi över natten i själva Townsville för att imorgon förmiddag ta båten ut till Magnetic Island där vi ska bo kommande natt. Imorgon kväll är det Full Moon Party på stranden på Magnetic Island. Tror visserligen inte att man kan förvänta sig samma sak som Full Moon Party på Koh Pangan (där jag var i januari), men det ska ändå bli väldigt roligt att få träffa och umgås med många av mina vänner. Och det är ju det viktigaste.

En natt under stjärnorna

Klockan är 22.30 och jag ligger i en sovsäck under bar himmel i öknen någonstans mitt i Australien. Så snart elden har falnat kommer jag att kunna se stjärnorna mer klart.

Idag fick jag äntligen se Uluru. Jag kommer ihåg den dagen för, kan det vara 12 år sedan möjligtvis, som jag i skolan läste om Ayer's Rock, numera kallad Uluru; en stor, röd klippa mitt ute i ingenstans, vilken för aboroginerna är en väldigt speciell, helig plats. Där och då fastnade tanken på att jag någon gång i livet ville besöka platsen. Idag var den dagen och om några minuter kommer jag att somna gott efter en lång, men helt fantastisk dag. Imorgon blir vi väckta 4.50 för att se soluppgången över den röda klippan.

Laddar inför spring break

Först tänkte jag visa ett litet (skakigt) klipp från ljusshowen som invigde Brisbane Festival förra lördagen. Brisbane Festival är en kulturfestival med innehåll som musik, teater, dans och andra konstformer. Själva ljusshowen ägde rum på en båt utplacerad i Brisbane River och det var på samma gång mysigt och häftigt att titta på den.

Sedan vill jag berätta att jag just nu laddar upp inför min spring break-resa som börjar klockan fem imorgon bitti. Eller laddar upp och laddar upp... är så klart ute i sista minuten med packningen och har fortfarande en hög med blöt tvätt som jag måste låta torka innan den kan packas ned. Dessutom ska jag snart iväg och äta middag och kolla på en tv-show hos några vänner och efter det hem och avsluta tre olika assignments i två av kurserna jag läser. Det blir förmodligen en rätt kort natts sömn innan jag blir upplockad av taxin imorgon, men det fixar jag!

Måste berätta mer om var jag ska: imorgon flyger jag och tre vänner till Alice Springs, varifrån vi på fredag åker på en tredagarstur i området kring Uluru (Ayer's Rock). Jag kommer ihåg när jag var 10-11 år och läste om Ayer's Rock, som det hette innan man officiellt gav den det gamla aboriginska namnet Uluru. Då tänkte jag att "dit måste jag åka en dag". Och nu har den dagen kommit! Eller... fredag kommer att vara den dagen, haha. Känns häftigt! Efter turen kommer vi tillbaka till Alice Springs och flyger på måndag därifrån till Cairns. Från Cairns tar vi oss rätt snabbt söderut (förra gången jag var i Cairns var vi norr om staden), bland annat till Magnetic Island, där vi ska möta upp ett annat resande gäng, och till Whitsundaysöarna.

Första delen av resan blir mer fysiskt påfrestande, med vandringar i öknen och två nätter under bar himmel, och därför låter vi den andra delen bli mer avkopplande med stränder och hav. Tror att det blir en bra mix. Ska bli så kul!

Fler bilder från Koala Sanctury - del 2

Lika bra att slänga upp resten av bilderna från förra måndagen, för på torsdag åker jag med tre vänner till Uluru (Ayer's Rock) mitt i Australien och sedan vidare till östkusten, så därefter lär det dyka upp en hel del bilder här. Kanske ska nämna att det nästa vecka är spring break så att ni inte tror att jag reser hur mycket som helst under terminstid...

Fel typ av djur Andreas!

Det här är nog en av mina favoritbilder på koalorna

Efter en rolig dag på Koala Sanctury kände vi oss dock lite som de här ödlorna, men ändå mer än nöjda!

Fler bilder från Koala Sanctury - del 1

Har fått bilder av Anna som hon tog med sin kamera när vi var på Lone Pine Koala Sanctury i måndags. (Finns några bilder på mig, så enjoy Hanna, hehe!)

Dingo

Possum

Alltså kängurun till vänster!

Kommer fler, kanske imorgon eller så. Nu är klockan över midnatt och jag är för trött för att hålla mig vaken. Gick upp klockan sex imorse för att åka till Gold Coast och ha surfinglektion. Tyvärr var den inte så bra, men vi hängde kvar på stranden några timmar efteråt och bara hade det fint.

Lone Pine Koala Sanctuary

Ett gäng bilder från i måndags. Det kommer säkert fler, men nu tänker jag göra fredag. Ska snabbt hoppa in i duschen och göra mig i ordning, och sedan gå över till Sandra och Ksenia på fördrink innan vi beger oss till kvällens fest i stadsdelen Wollongabba.

Port Douglas Beach

I måndags åkte jag med de av mina housemates jag umgås mest med (förutom Jimmi) till Lone Pine Koala Sanctuary, en slags djurpark där inte bara koalor kan beskådas, utan även andra djur mer eller mindre vanligt förekommande i Australien, som kängurur, platypus, får, krokodiler, possums, fladdermöss och en mängd fågelarter. Har en del bilder från utflykten, men för att göra saker i någorlunda rätt ordning tänkte jag först bjuda på en sista bild från vår resa upp till Cairns och Port Douglas, nämligen den fantastiska stranden i Port Douglas där vi spenderade de två sista dagarna på resan.

Undervattensbilder från Stora Barriärrevet

Har fått tag på några undervattensbilder tagna av två killar som var ombord på samma båt som oss. Att simma och snorkla på revet och vara så nära fiskarna som man faktiskt var är något av det häftigaste jag upplevt! Dessutom var det något speciellt med ljuset och färgerna där.

Den här stora killen, på den sista bilden, kom direkt fram till oss på ett av stoppen på båtturen, vilket han enligt personalen ombord gör varje dag (kanske för att han vet att han får mat av dem...). Han var väldigt nyfiken av sig och följde ett tag med den första dykargruppen som hoppade i, men så kom han tillbaka till båten och var både social och kelig(!). Greg har jag för mig att han kallades.

Stora barriärrevet

På söndagen, dagen efter Rainforest Tour, åkte vi ut till Stora barriärrevet för att dyka och snorkla. Jag har inte någon bild från den del av dagen vi spenderade ombord på båten, då min kamera låg nerpackad i väskan hela tiden eftersom jag var blöt mer eller mindre hela tiden, förutom några stycken när vi var på väg tillbaka mot land igen (och jag var lite torrare).

På väg tillbaka mot land igen mötte vi två vuxna valar som lekte med sin unge. En av de
större valarna simmade på sidan med ena sidfenan upp en bra stund och det såg nästan
ut som om den vinkade till oss.

Ett stilla hav

Så kom vi tillbaka till hamnen i mysiga Port Douglas

Nöjda efter en riktigt bra dag: Martin, Signe, Gavin som vi träffade ombord och jag

Gavin och hans kompis hade med sig en undervattenskamera när de dök, ska se om jag kan få ett par bilder från den att lägga upp här. På kvällen efter turen ut till Stora barriärrevet åt vi middag på Port Douglas' Yacht Club, där vi beställde in "reef fish of the day". Kommer inte ihåg namnet på revfisken, men den var i vilket fall väldigt god!

Rainforest Tour - del 4

Det blir en riktig följetong det här, haha.

För att fortsätta på, och avsluta, den andra dagen på vår resa åt vi, efter besöket på paradisstranden, lunch i Cape Tribulation och åkte sedan vidare, först till utkiksplatsen Walu Wugirriga, där utsikten över havet och Daintree Rivers utlopp var fantastisk, och sedan till Mossman Gorge (gorge betyder väl ravin på engelska), där vi fick lokal aboriginsk kultur demonstrerad för oss, liksom vi fick bada i Mossman River.

Sådär ja, det var alla bilder från den andra dagen på resan. Kom på att vi någon gång under eftermiddagen stannade till vid ett glasställe som gjorde glass på egenodlade frukter, mango och hallon till exempel. Vilken skillnad det var på hur den glassen smakade jämfört med all annan glass jag ätit hittills! Mycket godare och mer äkta än all glass som är fullproppad med konserveringsmedel och diverse andra ämnen som börjar på E. Blev dock inga bilder på det stoppet på turen.

Imorgon ser jag fram emot brunch med tjejerna på Three Monkeys Coffee and Tea House här i West End. Känns som att det kommer att bli en bra start på onsdagen.

Rainforest Tour - del 3

Måndag idag och ny vecka efter en helg som innehöll två husfester, en fredag och en lördag. Grejen med dessa husfester är att det känns lite grann som när man var i 16/17/18-årsåldern och kompisar hade husfester i sina föräldrars villor, bara att nu är det vi som själva bor i husen (och är några år äldre med för den delen, även om inte alla alltid beter sig så). De flesta jag känner här bor i villa som de delar med ett antal personer, precis som jag gör.

Idag ska jag plugga till en mid-term exam som är imorgon, men först lägger jag upp lite fler bilder från resan till North Queensland. Efter boardwalken i regnskogen åkte vi till en riktig paradisstrand vid Cape Tribulation där reven som Great Barrier Reef består av nådde ända in till land. Platsen benämns också som "where the rainforest meets the reef". Det enda som fanns på stranden, förutom natur, var vi och några andra människor. Inga gula solstolar, inga kommersiella aktiviteter som man hittar på så många turiststränder (host Thailand host). Varmt i vattnet var det också, riktigt härligt!

Rainforest Tour - del 2

Nu kommer ett gäng naturbilder från den boardwalk vi gjorde i regnskogen norr om Cairns. Vår fantastiska guide hade själv bott i regnskogen under några år och kunde därför väldigt mycket om dess växter och djur. Hon berättade bland annat om varför vissa växter ser ut som de gör, hur man kan se på en frukt att den är giftig och om hur aboriginerna använde ockra till att måla sig med för att de olika stammarna i krig skulle kunna se vilka som tillhörde den egna gruppen.