Ett gäng bilder...

... som jag har skrapat ihop från olika håll och kanter (läs Facebook och någon blogg).

Mid-semester Break Holiday, sista delen

Nu borde jag verkligen avsluta min bildserie från lovet, det var flera veckor sedan vi kom hem och jag har bara hunnit med Ulurudelen av resan. Gör så att jag lägger upp resten av bilderna här, vilka är från när vi reste längs med östkusten mellan Cairns och Whitsundaysöarna.

Mission Beach:

Magnetic Island:

Koala

Segling kring Whitsundaysöarna:

Whitehaven Beach

Bästa 25-årsdagen!

Jag hade en helt fantastisk födelsedag igår! Den inleddes när klockan slagit midnatt med ett Skypesamtal från familjen i Sverige, som hade samlats framför datorskärmen för att sjunga för mig. Jag kunde inte sluta le! Tack älskade familj, det var den bästa starten på födelsedagen!

Därefter gick jag och la mig. Hade sedan innan sett till att jag inte skulle behöva plugga någonting under dagen, utan gjort färdigt allt som behövdes göras dagarna innan, så jag unnade mig en lång sovmorgon och därefter en lång frukost i solen på trappan till mitt hus.

Ett par timmar senare åkte jag, Anna och Camille till Mount Coot-tha, ett berg cirka åtta kilometer från Brisbane city med en fantastisk vy över staden. Uppe på toppen överraskade tjejerna mig med bubbelvin och vi skålade tillsammans.

Väl hemma igen satte vi oss på trappan (älskade trappa) och smuttade på varsin drink innan vi gjorde oss i ordning för kvällens middag. Jag hade bjudit in mina närmsta vänner här i Brisbane och reserverat bord för oss på en indisk restaurang, så vid åttatiden trippade jag och mina housemates dit för att möta upp de andra. Efter en väldigt trevlig och god middag blev jag återigen överraskad av mina vänner när en tårta bars in och placerades framför mig. Underbara vänner!

När vi kände oss klara på restaurangen gick de flesta i sällskapet till Archive, vilken är West Ends bästa bar. Kände mig nog lite sugen på att dansa för för mig det blev visst en liten sväng upp på bardisken...

Jag kunde inte ha haft en bättre 25-årsdag!

Uluru - del 2

Morgonen därpå, den tredje dagen på turen, blev vi väckta innan klockan fem, medan det fortfarande var mörkt, för att åka till samma plats där vi beskådat solnedgången, men denna gång för att se soluppgången. Det var en häftig upplevelse!

Vi fick lite problem när bussen inte startade, men det löstes strax efter att bilden togs
med hjälp av ett par startkablar.

Sedan gick vi det långa varvet runt Uluru, vilket är 9 kilometer, så här följer en hel del bilder från det:

Ett vattenhål vid klippans fot

Ser ni hjärtat?

Grottmålningar

Vi mötte en... minidinosaurie?

På väg tillbaka till Alice Springs stannade vi först till vid en saltsjö, vilket är en sjö full av salt! Ett stopp senare red vi kamel för att väl i Alice Springs igen gå ut och äta med gänget vi gjorde turen med.

Uluru - del 1

Nästa stopp var Uluru, vilket får anses vara höjdpunkten på tredagarsturen. Denna eftermiddag gick vi endast en kilometers promenad (vilket var skönt efter sjukilometersvandringen på förmiddagen), under vilken vår guide berättade om platser vid klippans fot som är extra heliga för aboriginerna och varför de är det.

Vår guide Ben

Därefter åkte vi en bit ifrån klippan för att se när solen gick ned och hur Ulurus färger skiftade under solnedgången.

När det blivit mörkt åkte vi till ett nytt campingställe där vi gjorde upp eld och åt middag innan vi kröp ned i sovsäckarna.

Mysigt

Kata-Tjuta

Efter King's Canyon åkte vi och campade mitt ute i ingenstans och sov i våra sovsäckar och swags (en slags madrass med överdrag, emellan vilka man placerar sovsäcken) under bar himmel. Morgonen därpå rullade vi vidare till Kata-Tjuta, vilket på aboriginernas språk betyder "många huvuden". Kata-Tjuta är en grupp klippformationer som sticker 500 meter upp över den i övrigt relativt platta marken, och när man ser dem förstår man verkligen varför de fick sitt namn.

Solnedgång första kvällen

Det blir en aning kallt på nätterna i öknen

Kata-Tjuta sett på håll från bussen

Vi gick på en 7 kilometer lång vandring kring klippformationerna

Mina reskompisar Björg (försökte få till ett norskt ö utan att lyckas), Émilie och Fabienne

Émilie fixar lunch

Imorgon firar vi Annas födelsedag genom att ordna Oktoberfest här hemma hos oss. Passande även då Anna kommer från Tyskland. Vi sprang runt lite på stan idag för att hitta passande attiraljer till våra utstyrslar och jag har en känsla av det kommer att bli rätt så bra! Det är dessutom inte så lång tid kvar till dess att jag fyller år; måndag om en och en halv vecka. Helgen därpå kommer jag tillsammans med Malin, som också fyller 25 nu i oktober, att hålla i en gemensam 50-årsfest. Ser fram emot båda födelsedagsfesterna!

King's Canyon, North Territory

Jag vet inte ens hur och var jag ska börja när det kommer till alla bilder jag har från vår resa. Mötte tjejerna igår för att byta bilder och nu svämmar min dator över av dem, haha. Har försökt att rensa bort de minst bra bilderna, men fortfarande återstår över tusen stycken. Tänkte att jag ändå kan börja att lägga upp bilder från det första stoppet vi gjorde under vår tredagarstur till öknen och området kring Uluru.

Den första dagen blev vi upplockade på vårt hostel i Alice Springs klockan sex på morgonen. Vår guide körde oss därefter cirka fem och en halv timme bort, till King's Canyon, där vi gick en sex kilometers guidad tur kring den stora ravinen.

På väg!

Såg både ödla (en goanna) och dingo längs med vägen

Det var varmt - 37 grader!

Det blev visst en hel del bilder det här, var så svårt att välja mellan alla jag har, men försökte att välja de allra bästa. Enjoy!

Tillbaka till Brisbane

Vilken resa vi har haft! Vi är på väg tillbaka till Brisbane nu efter två nätter i Airlie Beach, dit vi kom efter Magnetic Island. Igår åkte vi på en seglingstur, som utgick från Airlie Beach, till Whitsundaysöarna. Vi stannade till på Whitehaven Beach någon timme och senare under dagen snorklade vi vid ett av Stora Barriärrevets rev. Däremellan var det härligt att bara sitta i solen på båten och titta på öarna vi gled förbi.

Bildskörd kommer så snart jag och tjejerna har bytt bilder med varandra och jag har sorterat bland alla hundratals (mer än tusen?) bilder vi tillsammans har åstadkommit. Puss!